Ik hou nog steeds van appeltaart

Per jaar krijgen de ouders van zo'n 19.000 kinderen (tot vierentwintig jaar) te horen dat hun kind Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH) heeft opgelopen, bijvoorbeeld door een val, ongeluk, vechtpartij, neurologische aandoening of ziekte.

NAH zie je vaak niet meteen aan de buitenkant, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben voor het verdere leven van een kind of puber en zijn gezin. Afhankelijk van de plaats en aard van het letsel kan het kind bijvoorbeeld problemen in het dagelijks functioneren, het leren, gedrag en de belastbaarheid blijven ervaren. Dit betekent ook dat ouders, het onderwijs en de hulpverlening voor de uitdaging worden gesteld om voor deze leerlingen een − vaak langdurig − zorg- en onderwijstraject te realiseren.

Dit praktische handboek geeft ouders een kijkje in de veranderde hersenen van het kind, zodat ze beter kunnen begrijpen wat er nodig is, thuis en op school. Ze krijgen tips voor hun eigen verwerking, die van andere gezinsleden en voor het terugvinden van rust en balans in hun leven. De omgeving snapt beter wat zich afspeelt en krijgt handvatten om het gezin te ondersteunen.

Voor de leerkracht biedt dit boek inzicht in de veranderde leefwereld van het kind, praktische uitleg en heldere, toepasbare handelingsadviezen.

● Wat kun je als leerkracht doen om de leerling bij te staan en te begeleiden in de eerste periode na het letsel?
● Hoe krijg je zicht op wat er veranderd is in het functioneren van de leerling en wat is nodig om hem zo optimaal mogelijk te laten functioneren?
● Hoe ga je om met de zorg die de leerling nodig heeft op langere termijn? Wat is haalbaar, waar liggen de grenzen van de betrokkenen?

‘Dit boek geeft ouders veel informatie en ondersteuning in hun zoektocht naar informatie, antwoorden, herkenning en praktische adviezen. Ook voor leerkrachten bevat dit boek belangrijke aanknopingspunten, juist ook in de afstemming en samenwerking met ouders. Dit boek doet verslag van een jarenlange ervaring in begeleiding van kinderen en jongeren met NAH en hun ouders, zowel thuis als binnen verschillende vormen van onderwijs. Daardoor sluit dit boek aan bij ouders én onderwijs, bij het alledaagse leven met een kind met NAH en is het een bron van (h)erkenning.'

Dr. Arend de Kloet
 GZ-psycholoog Sophia Revalidatie, lector Revalidatie aan de Haagse Hogeschool en stuurgroep lid van Hersenletsel en Jeugd

Auteurs: Suzanne de Roos en Diana Moonen